Waarom is transformatie-leren nodig?

Er is een paradigmashift gaande van zorgen voor naar zorgen dat. De staat gaat zorgen dat burgers het voortaan zelf gaan doen, met zo min mogelijk steun van de overheid.

De wereld is daarbij volop in beweging. Gemeenschappen veranderen, communicatiewijzen veranderen. De snelheid waarin de samenleving terecht gekomen is neemt toe. De eisen die als gevolg daarvan worden gesteld aan ons allen nemen hand over hand toe. Het gevolg is dat steeds meer mensen afhaken omdat ze de vaart niet bij kunnen benen.

De afstand tussen mensen die mee kunnen komen in de vaart en de mensen die achterblijven wordt alsmaar groter. Dat was altijd al zo. Maar nu lijkt het steeds definitiever te worden. Als je geen creatieve ondernemende geest hebt en je mannetje niet kunt staan, dan sluiten steeds meer deuren zich.

En met een beetje pech wordt het feit dat je het niet red, je door anderen verweten. Steeds meer is ons succes verworden tot een individueel gewin maar daarmee is ook ons falen (of onze kwetsbaarheid) geïndividualiseerd. En dat is problematisch.

In deze ingewikkelde samenleving hebben immers niet alle mensen de competenties om optimaal deel te nemen. En wie faalt er nu graag? Wie staat graag aan de kant? Niemand. Ben je kwetsbaar, dan gaan er deuren dicht. En dat zijn heel vaak deuren waarvan anderen (die er dagelijks doorheen wandelen) geen enkele notie (meer) hebben.

Sociale Professionals in de uitvoering kennen die deuren vaak wel. Of leren iedere dag weer deuren kennen. Kennis uitwisselen tussen mensen in de uitvoering en beleidsmakers is dus van grote EN onschatbare waarde om met elkaar de transformatie die volgt op de transitie in het sociaal domein te doen slagen.

Dit blijkt al uit vragen die Kairostijd signaleert in het veld.. Door alle veranderingen in beleid en uitvoering is bij veel gemeenten de behoefte ontstaan ervaringen en kennis uit te wisselen rond vragen die samen hangen met de toegang tot gemeentelijke voorzieningen. Deze voorzieningen integraal, kwalitatief en rechtmatig organiseren is voor veel gemeenten een uitdaging. Wat hierbij opvalt is dat slechts zelden een lerende dialoog wordt gezocht met degenen die het beleid uitvoeren in de praktijk.

In dorpen, wijken en buurten ontwikkelen zich multidisciplinaire samenwerkingsverbanden, waaronder wijkteams. Deze teams realiseren  in nauwe samenwerking met burgers een vangnet voor kwetsbaren in de samenleving. Hoe zij deze rol invullen en op welke wijze de gemeente regie voert over deze netwerken, zijn ook kennisvragen die Kairostijd in de praktijk tegenkomt.

Professionals willen zich sterker profileren en leren agenderen, maar merken dat zij hier niet aan toekomen. Problematiek van mensen word steeds complexer en diverser nu gespecialiseerde zorg niet meer of korter geïndiceerd wordt. De professional in de frontlinie heeft de opdracht preventief, licht en gericht te werken. Maar als iemand helemaal vast zit, dan is licht en gericht werken helemaal niet zo eenvoudig. Dan is het vaak een kwestie van een lange adem en aandacht. En in sommige gevallen is de kans groot dat problemen zich herhalen, gewoon, omdat niet alle mensen elke dag de veerkracht hebben die nodig is om regie te voeren over het eigen leven.

 

 

Bij professionals spelen vragen als: Hoe toon je als professional bij tijdelijk regieverlies aan dat wat je doet preventief is op erger, rendement oplevert voor de samenleving? Gaat het puur om rendement of werk je als professional vanuit een eigen visie? En hoe verdedig je die visie in de huidige tijd van rendementsdenken?

Uit het voorgaande blijkt dat veel van de leervragen in het sociaal domein het best in samenhang kunnen worden opgepakt. Denk aan: resultaatmeting in het sociaal domein, de ontwikkeling van beleid dat past bij de huidige -zich terugtrekkende- verzorgingsstaat. Transformatieleren is daarin een werkzaam principe. Samen, in het eigen netwerk, met praktijk, werkveld en beleid om tafel en een vraagstuk samen uitwerken. Gevolgd en ondersteund door afgevaardigden uit onderzoek en onderwijs. Met het doel de transformatie te verwezenlijken en beleid en praktijk in synergie te brengen.

Door haar uitgebreide netwerk bestaand uit professionals, trainers, coaches, docenten, maatschappelijke organisaties en gemeente ambtenaren kan Kairostijd transformatieleren effectief ondersteunen en stimuleren.