Wietske is maatschappelijk betrokken. In complexe situaties kan zij de kernpunten eruit halen en concreet verwoorden. Zij heeft oog voor de gehele context. Zij werkt zorgvuldig en kan goed analyseren en doorvragen en checken of het klopt wat zij denkt. Zij kan vraag omzetten in voorstellen tot passende interventies. Verbinden en bruggen slaan. Wat ik ook mooi aan Wietske vind is dat zij wil blijven leren. Zij heeft veel kennis op een breed vlak maar zij wil zich blijven ontwikkelen en staat open voor nieuwe dingen. Wietske heeft een hoge inzet en geen 9 tot 5 mentaliteit.
Wietske Gercama
Na tien jaar ervaring als sociaal werker, gespecialiseerd in jeugd en armoede, studeerde ik in 2006 af aan de UvA aan de faculteit gedragswetenschappen. Voor mijn afstuderen verrichtte ik onderzoek naar de verzachtende invloed van positieve ouderschapsrepresentatie op kinderen met een moeilijk temperament. Sinds dien ben ik na enige managementfuncties, werkzaam als ontwikkelaar in het sociaal domein.
Na mijn afstuderen werkte ik als teamleider bij stichting Kontext te Haarlem. Ik leidde twee participatie-projecten op wijk- en buurtniveau. De focus lag op het versterken van de teams en het reorganiseren van de afdeling. In 2013 stapte ik over naar de Noord Hollandse Alliantie. Als projectleider van de Nha organiseerde ik congressen en professionaliseringstrajecten. Denk aan: de ontwikkeling van Jeugdmaatschappelijk werk, Online (blended) hulpverlening en de ontwikkeling van Sociaal Werk in de Wijk. De Nha was lid van Sociaal Werk in de Wijk, een landelijk innovatieprogramma rond wijkgericht werk. Destijds schreef ik onder meer een blog over de transformatie.
Naast mijn projectleiderschap bij de Nha verrichte ik diverse ontwikkel-en implementatietrajecten op het gebied van onder meer schuldhulpverlening en waardegestuurd kwaliteitsbeleid. Ook werkte ik mee aan beleidsplannen en aanbestedingsprocedures.
In 2012 maakte ik de overstap naar het Hoger Sociaal-Agogisch Onderwijs. Ik startte met een onderzoek naar een vernieuwend onderwijsconcept en werd vervolgens gevraagd als programmasecretaris van de Wmo-werkplaats Noord Holland. De afgelopen twee jaar heb ik in dat kader onderzoek gedaan naar bestaande & vernieuwende vormen van leren in de (uitvoerings-)praktijk in het sociale domein. Dit ter verbetering van de huidige beroepspraktijk van het sociaal werk en de studenten als de toekomstige beroepsbeoefenaars. Daarnaast behaalde ik mijn BDB en BKE, om les te kunnen geven, onderwijs te kunnen ontwikkelen, coaching te kunnen geven aan studenten en te kunnen examineren.
Sinds 18 juli 2016 werk ik vanuit Kairostijd als zelfstandig ontwikkelaar en coach in het Sociaal Domein.
Opdrachtgevers
Scholing
2016: Opleiding Basis Kwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB) en Basis Kwalificatie Examinering (BKE), Inholland academie
2015: Cursus effectief schrijven, Inholland academie
2012: Waarderend auditen, Bureau de Bont; Oplossingsgericht Sturen, NOAM
2011: Senior Project Management, ISBW, Utrecht
2010: Masterclass 5 “Van mismatch naar match tussen beleid en uitvoering”, Lesi, Driebergen
2009: Financieel Management for Non-Profit, ISBW, Amsterdam
2008: Coachend leiderschap, Soekmekaar
2006: Universiteit van Amsterdam-Pedagogische Wetenschappen
2007: Opleiding tot schoolmaatschappelijkwerker Inholland, Haarlem
2000: Opleiding tot schuldhulpverlener te Amsterdam
1998: Hoge School van Amsterdam, Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening (voltijd, diploma behaald)